måndag 28 december 2009

Jag hittade GULD i min svärfars skivsamling

Gissa om jag fick en glad överraskning i julhelgen när jag fick syn på min svärfars skivsamling.

Och genast så kändes den horribla mardrömsfärden på x2000 ner till Göteborg som ett minne blott.
Inte för att det var några förseningar eller nåt... Men testa själv att åka tåg mitt i julhelgen med en massa väskor, presenter, portabel babysäng, barnvagn, och en fyramånaders bebis!
Aldrig mer, nu ska vi bara hålla oss i Stockholm de närmsta... Eehh... Månaderna.

Det ska dock sägas att de här skivorna redan fanns i lägenheten när han flyttade in.
Det fans hur många godbitar som helst (det här är bara ett litet urval av det bästa eller sämsta).


Såg några spännande skivor... Lite kultiga grejer... Men sen fick jag syn på "Der Partyking" James Last! Och då visste jag att det fanns rent guld i samlingen.

Vad sägs om ett stor lyxig samling med Freddy? Ett porträtt av honom som stjärna.

Freddy... Musiker... Man... Myt... Seglarkille...


Sten Carlsson och Salta Mandlar är legendariska för sina extremt fula omslag.
"NYA GOBITAR 1" är en modern klassiker och anses av många vara det fulaste svenska skivomslaget genom alla tider.
...Men, jag vill även lyfta fram "SCHLAGERPAREDEN Vol 5" (även den med Sten Carlsson och Salta Mandlar).

Är det inte Hagamannen längst till höger på bilden?

Kristen dansbandsmusik kanske inte riktigt är min kopp te, men jag måste ändå ge dem kredd för att de redan på förhand har skrivit att plattan är lågpris.
Den kan liksom redan från början tryggt slinka ner i reabacken utan att passera gå.

Lotta Engberg - Världens bästa servitris
Och det var hon säkert, men kunde hon inte ha förblivit det?
Så hade vi sluppit både en massa urusel musik och tv.

Porter Wagoner har tre personligheter... En av dem är ett jävla psyko!!

Skönt att det är hans snälla personlighet som gullar här med Dolly Parton i detta sköna omslag.

Jag ska villigt erkänna att jag inte hade en aning om vem Xavier Cugat var.
Men det fanns liksom någon speciell kraft i detta omslag.

Saxat från Wiki:

Xavier Cugat (1900-1990) var en spansk (katalansk)-kubansk-amerikansk violinist och orkesterledare. Känd som "Rumbakungen".

Utöver sin musikaliska talang var Cugat också en skicklig karikatyrtecknare och arbetade ett tag som professionell sådan. Han var en stor kvinnotjusare och var gift fem gånger.

Han var god vän med Salvador Dali. Han nämns också i Vanessa Paradis låt "Joe le taxi".

Rumbakungen? Ja... Man man liksom riktigt känner att det är en mycket speciell gubbe på omslaget.


"Hammond Für Millionen" i Sverige kanske det låter lustigt, men i Tyskland var det blodigt allvar på 70-talet. Klaus Wunderlich sålde mer än 20 millioner skivor under sin storhetstid.

Han var till och med populärare än självaste FRANK VALDOR!!! (men inte mäktigare naturligtvis, Frank Valdor är alltid mäktigast).

-"You bitches! My name is Klaus Wunderlich!"

Men juvelen i denna samling är dock lyxutgåvan med "Der Partyking" Tysklands mest populära easy listening artist genom alla tider James Last.


Det är inte falsk marknadsföring han var "Der Partyking" i Tyskland på 60 och 70-talet ( vid sidan av du vet vem).

Guld, endast GULD är gott nog för en baksida med James Last.


Frank Valdor fanns tyvärr inte med i samlingen... Men Frank Valdor är naturligtvis alltid mäktigast!
Frank Valdor - Alltid Mäktigast!

2 kommentarer:

Ofer Maimon sa...

Du är min fulkulturguru alla kategorier:-)

Anonym sa...

Haha :-)